خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





به مناسبت روز جهانی صنایع دستی بررسی شد؛ صنایع دستی، از هنر تا کاربرد

    گروه درنگ ـ فاطمه امین‌الرعایا: در دنیای امروز که همه جنبه‌‌های زندگی به سوی مکانیکی شدن پیش می‌رود، تامین بخشی ازروح زندگی مردم، سرزندگی و اصالت آنها به عهده تولیدکنندگان صنایع دستی است. کاربرد هنر در زندگی روزمره مردم امری است که توجه دولت‌ها و مسئولان را به خود معطوف کرده است.
    20 خرداد ماه به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده و ایران به عنوان یکی از کشورهایی که به واسطه حضور پررنگ زندگی روستایی و عشایری در آن دارای گستردگی هنری در این بخش است، تلاش کرده تا در برنامه ششم توسعه به حمایت از این هنرمندان توجه خاصی داشته است. در سال‌های اخیر صنایع دستی به سبد کالای مردم راه پیدا کرده و بازار آن رونق گرفته است. یکی از دلایل استقبال مجدد مردم از صنایع دستی کاربردی شدن آنهاست.یکی از تولیدکنندگان معتقد است که کاربردی شدن صنایع دستی باعث شده تا تولیدکنندگان به دنبال تولید محصولات با قیمت مناسب باشند. همای در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: امروزه صنایع دستی به سمت کاربردی شدن پیش رفته، در گذشته صنایع دستی در زندگی روزانه نقش مهمی داشت و روند تولیدش جزیی از زندگی بوده اما یک دوره به سمت تزیینی شدن رفت با این حال باز به سمت کاربردی شدن پیش رفته است. همین موضوع، باعث شده تا نگاه ایرانی و به کاربردن المان های ایرانی روند رو به رشدی در فروش صنایع دستی ایجاد کند، به طور کلی تفکر هنر برای هنر در بخش صنایع دستی خیلی مطرح نیست. روند قیمت گذاری برای آثار هنری به مواد اولیه و زمانی که صرف تولید هر اثر می‌شود، بستگی دارد. و امیدواریم پیش‌روی به سمت تولید بیشتر باعث کم شدن قیمت نهایی محصولات شود.
    اگر چه به گفته یکی از تولیدکنندگان محصولات چرم تا سال گذشته فروش صنایع دستی تقریبا راکد بود اما از پیش از نوروز بازار فعال شده است اما نه در حد توقع تولیدکننده.
    نوآوری راه فروش صنایع دستی
    نیماذاکری به «ابتکار» می‌گوید: در سال‌های گذشته به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه ناچار به افزایش قیمت محصولات بودیم اما روند فروش بهتر شده است با این حال این روزهامردم به لحاظ مالی در مضیغه هستند و خرید صنایع دستی جزیی از سبد کالای آنها به حساب نمی‌آید. از سوی دیگر همای، تولیدکننده محصولات سرامیکی نیز میزان فروش را وابسته به خلاقیت و نوآوری در فرم و شیوه تولید می‌داند، او می‌گوید: فروش ما در این سال‌ها روند رو به رشد داشته و مردم بیشتر صنایع دستی می‌خرند. فروش در فضای مجازی و صادرات نیز نقش قابل ملاحظه‌ای در این روند صعودی داشته است.
    ورود دانش‌آموختگان و دولت به صنایع دستی
    همای می‌افزاید: درست است که تحریم، زیان و مشکلات بسیاری به همراه داشته اما خروج ارز از بازار صنایع دستی در این دوران و بالارفتن قیمت نسبی کالاهای تولید چین باعث اقبال عمومی به سوی تولیدات داخلی شد؛ در این بخش مواد اولیه در ایران فراوان یافت می‌شود و می‌توانیم از نظر قیمت نهایی در بازار رقابتی قرار بگیریم. همچنین ورود نسل دانشگاهی و دانش در بخش‌هایی چون طراحی، فلز و دوخت باعث ایجاد نوآوری، بالارفتن کیفیت و جذب مردم شده است. او با اشاره به حمایت‌های دولتی در این حوزه توضیح می‌دهد:دولت در این بخش با حمایت‌هایی چون معافیت‌های مالیاتی، دادن اعتبار مالی برای کارآفرینی از سوی صندوق مهر امام رضا(ع) و صندوق کارآفرین امید، تخصیص وام با درصد سود کم از 50 تا 100 میلیون تومان برای تجهیز کارگاه‌های کوچک و به کارگیری نیروهای جدید از این اقدامات است. همین نقدینگی کمک بسیاری به کارگاه‌های کوچک تولید صنایع دستی می‌کند. اما دیگر تولیدکننده صنایع دستی، به ایرادهایی مانند عملی نشدن وعده تامین بیمه و نبودن اطلاعات و آموزش در بخش صادرات اشاره می‌کند.
    واسطه خوب، واسطه بد!
    ذاکری با اشاره به حضور واسطه‌ها در فروش صنایع دستی ادامه می‌دهد: دو نوع واسطه داریم، واسطه خوب که محصول را به قیمت مناسب از تولیدکننده خریداری و با سود منطقی به بازار عرضه می‌کند. این به نفع تولیدکننده است اما واسطه بد همان دلال‌ها هستند که باعث له شدن تولیدکننده می‌شوند. محصول را با قیمت پایین می‌خرند و با قیمت بالا می‌فروشند. متاسفانه در این روند بیشترین سود به دلال‌ها تعلق می‌گیرد.
    دلالی در خرید و فروش صنایع دستی امری است که بیشتر تولیدکنندگان نظر یکسانی درباره آن دارند. همای نیز در این زمینه با ذاکری هم‌نظر است، او می‌گوید: ما سعی می‌کنیم محصولاتمان را با یک واسطه بفروشیم. چون وجود دلال باعث می‌شود بیشترین سود به آنها برسد. اما برای ادامه حیات کارگاه گاهی مجبوریم به واسطه‌ها روی بیاوریم چرا که بازار ما بازاری دلال‌محور است و بین هنرمندان صنایع دستی رواج دارد.
    با این حال، مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور که به‌گونه‌ای واسطه خرید و فروش محصولات صنایع دستی به‌شمار می‌آید اعتقاد دارد که این اتحادیه سهم خوبی در فروش صنایع دستی دارد اما مالیات تاثیر منفی در بخش فروش بر فروشنده می‌گذارد. علی‌محمد اسماعیل درباره وضع مالیات برای فروشنده صنایع دستی به «ابتکار» توضیح می‌دهد: مالیات بیشترین فشار را به بخش فروش وارد می‌کندو در حالی که صنایع دستی باید از مالیات معاف باشد، هیچ توجهی به این امر نمی‌شود.تولید صنایع دستی بیشتر بر عهده اقشار ضعیف جامعه و سه دهک پایین است در حالی که معاونت صنایع دستی حتی برای غرفه دادن در نمایشگاه صنایع دستی نیز از ما هزینه دریافت می‌کند.
    هنوز کمک دولتی به صنایع دستی نرسیده است
    این در حالی است که بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این ادعاها به «ابتکار» می‌گوید: ایران در مقایسه با دیگر کشورها در حوزه صنایع دستی از جایگاه خوبی برخوردار است. تولید ما بهترین تولید در دنیاست اما فروش کالاهای ما به واسطه بی‌تدبیری دولت گذشته و از دست دادن بازار بین‌المللی با مشکل مواجه شده است که در حال بازگشت به جایگاه مطلوب هستیم اما این امر زمان‌بر خواهد بود. برای بازگشت دوباره به این بازارها، میزبانی اجلاس جهانی صنایع دستی را برعهده گرفته‌ایم و با برندسازی می‌توانیم وضعیت را بهبود ببخشیم. تمامی اینها نیازمند همسویی هنرمندان این حوزه با مسئولان است.
    او درباره جایگاه پیش‌بینی شده برای حوزه صنایع دستی در برنامه توسعه ششم توضیح می‌دهد: آنچه از سوی ما پیش‌بینی شده، بر دو اصل استوار است. نخست به واسطه برنامه ششم توسعه یا اقتصاد مقاومتی رسیدن به فروش یک میلیارد دلار در حوزه صنایع دستی و دوم پیش‌بینی روند روبه‌رشد در این حوزه بدون کمک دولت.با این حال هنوز کمکی از سوی دولت به ما نشده است تا فعالیت‌های کلان را پیش ببریم. در فروردین ماه براساس گزارش گمرک ایران، رشد 80 درصدی برای صادرات صنایع دستی داشتیم که اگر این رشد به همین منوال ادامه پیدا کند، به بخشی از این پیش‌بینی دست خواهیم یافت که به نظرم بعید است. او ادامه می‌دهد: یکی از ایده‌های اجرایی ما در حال حاضر، ارتباط با هیات‌های خارجی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای گرفتن بازار جهانی به‌شمار می‌آید.در نمایشگاه امسال نیز چندین هیات خارجی حضور داشتند و سفارش‌هایی دادند که امیدواریم با توجه به تسهیل شیوه انتقال ارز این سفارش‌ها صورت گیرد.
    دولت یازدهم = 15 سال گذشته صنایع دستی
    نامور مطلق درباره بسته‌های حمایتی دولت در این حوزه نیز بیان می‌کند: با روی کار آمدن دولت یازدهم، بیش از 15 سال گذشته در بخش تسهیلات از تولیدکنندگان حمایت کردیم. برنامه‌هایی چون ایجاد زیرساخت، دادن ایستگاه‌ها و فضای فروش، مشوق‌های صادراتی، راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ، بهینه‌سازی کالاها، طراحی مناسب اجناس تولید شده و آموزش در سطوح عمومی و دانشگاهی، همچنین آموزش شاغلان در این حوزه را در دست داریم که طرح آنها برای دولت فرستاده شده است و منتظر پاسخ هستیم. از دغدغه‌های اصلی ما بیمه تولیدکنندگان صنایع دستی است که در مذاکره با سازمان تامین اجتماعی مطرح شده است و امیدواریم به نتیجه برسد.
    معاون صنایع دستی سازمان میراث به تمهیداتی که دولت برای حضور پررنگ صنایع دستی در سبد کالای خانواده اندیشیده است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: مهم‌ترین برنامه ما، کاربردی کردن صنایع دستی است، این مساله با تغییر طراحی‌ها از سوی هنرمندان در حال انجام است. در حوزه گفتمان‌سازی به دنبال استقبال بیشتر هستیم که از سوی جوانان نیز با اقبال خوبی روبه‌رو بوده‌ایم. برای رسیدن به گفتمان جاری نیازمند فعالیت بیشتر و‌ حمایت هدفمند صدا و سیما و شهرداری هستیم تا فضاهای عمومی و بیلبوردهای شهری که مردم را به استفاده از صنایع دستی در سبک زندگی ترغیب می‌کنند، در اختیارمان قرار دهند. همین‌طور راه‌اندازی کمپین‌هایی مثل کمپین هنرمندان سینما در حمایت از صنایع دستی در این مسیر کارساز است.
    شوک به صنایع دستی ایرانی
    این پژوهشگر صنایع دستی درباره قیمت‌گذاری صنایع دستی نیز توضیح می‌دهد: قیمت‌ها چندان بالا نیست و با توجه به این‌که کالاهای تولید شده دست‌ساز هستند متناسب با روند تولید است. به دلیل وجود صنایع شبه دستی خارجی که در بازار وجود دارد به نظر می‌رسد قیمت بالاست در حالی که در مقایسه با اجناس با کیفیت ایرانی قیمت‌ها متناسبند اما کارهایی مانند راه‌اندازی کارگاه‌های بیشتر که باعث خرید مواد اولیه به صورت انبوه با قیمت پایین‌تر و یک‌بار بازاریابی برای آنها خواهد بودبه کاهش قیمت تمام‌شده می‌انجامد. او به شوک‌های بسیاری که در سال‌های گذشته صنایع دستی را تهدید کرده نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: یارانه‌ها بخش عمده‌ای از این شوک بوده که به جای کمک، دلیلی برای افزایش بهای حامل‌های انرژی در برخی رشته‌ها مانند شیشه و سفال و افزایش قیمت محصول تولید شده بوده است. همچنین افزایش دستمزدها، حضور کالاهای خارجی بی‌کیفیت و از دست دادن بازار جهانی به دلیل تحریم‌ها همگی به این صنعت صدمه وارد کردند.
    او در پاسخ به چرایی حضور گسترده واسطه‌ها در صنایع دستیبیان می‌کند: اغلب واسطه‌ها در دوران سخت به ما کمک کرده‌اند. آنها به دلیل پرداخت مالیات و هرینه‌های جانبی، درصدی روی بهای کالا می‌کشند اما نبود چرخش مالی در این حوزه باعث بالا رفتن بهای این دسته از کالاها شده بود که در حال حاضر با استقبال مردم از صنایع دستی روند در حال بهبود است. 
    تجارت الکترونیک برای قطع دست واسطه‌ها
    نامور مطلق با اشاره به راهکارهایی برای کوتاه کردن دست واسطه در فروش صنایع دستی می‌گوید: تجارت الکترونیک در این حوزه یکی از بهترین راهکارها به‌شمار می‌آید و در حال حاضر حدود 200 فروشگاه آنلاین داریم. از سوی دیگر ارتباط مستقیم تجار و هنرمندان و ایجاد شو روم (اتاق‌های ارائه) برای نمایش محصولات هنرمندان به صورت مستقیم، همچنین تولید بازارهای مستقیم مجازی و ایجاد نمایشگاه‌های فروش از این برنامه‌هایی است که برای قطع دست واسطه در حوزه صنایع دستی داریم.
    هنرمندان ماهی‌گیری یاد بگیرند
    او درباره برخوردی شبیه آنچه کمیته امدادی در حوزه صنایع دستی است، پاسخ می‌دهد: متاسفانه این اتفاق افتاده است. ما 20 سال به این روش فعالیت کرده‌ایم اما وضعیت بدتر شد. به جای این‌که ماهیگیری به هنرمندان بیاموزیم، آنها را وابسته به خود کردیم در حالی که اگر چنین سیاستی درست می‌بود، وضعیت هنرمندان ما این‌گونه نمی‌شد. وظیفه ما حمایت گفتمانی و تبلیغاتی است تا با هنرمند با عزت و احترام برخورد شود نه به عنوان طفیلی سازمان میراث. در آخرین نمایشگاه که اخیرا برگزار شده بود، با همین سیاست فروشی 6 میلیارد تومانی داشتیم در حالی که دولت قبل با 10 برابر کمک در آخرین نمایشگاه صنایع دستی که برگزار کرد، فروش 800 میلیون تومانی داشت. همین امر نشان می‌دهد که باید شیوه کمک‌رسانی را بهینه کنیم.


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : صنایع ,دستی ,قیمت ,تولید ,حوزه ,واسطه ,صنایع دستی ,فروش صنایع ,حوزه صنایع ,مواد اولیه ,توضیح می‌دهد ,دستی سازمان میراث ,
    به مناسبت روز جهانی صنایع دستی بررسی شد؛ صنایع دستی، از هنر تا کاربرد

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده